Wat is hielspoor?

De officiële naam voor hielspoor is fasciitis plantaris. Dit betekent; ontsteking van de fascia plantaris, de peesplaat die onder de voet loopt vanaf de hiel naar de tenen.
Deze peesplaat ondersteunt de voetboog en zorgt er mede voor dat de tenen
kunnen buigen. Zo’n ontsteking treedt vaak op ter hoogte van de aanhechting aan
het hielbeen, doordat er beschadigingen of scheurtjes in de pees ontstaan. 

peesplaatontsteking

Hielspoor daarentegen, is eigenlijk een doornvormig (bot)uitsteeksel aan het hielbeen (zie foto). Veel mensen hebben dit, maar meestal zonder klachten. In veruit de meeste gevallen, als er gesproken wordt over hielspoor, wordt dus de ontsteking van de peesplaat bedoeld. 

hielspoor

Symptomen hielspoor

  • Stekende pijn aan de onderzijde van de hiel
  • Startpijn (onder de voet) bij de eerste stappen uit bed
  • Startpijn bij opstaan na lange tijd zitten
  • Uitstralende pijn richting zijkanten van de hiel
  • Uitstralende pijn richting midden van de voet of achillespees

Oorzaken hielspoor

  • Overbelasting door veel lopen op blote voeten, platte schoenen of slippers
  • Overbelasting door veel lopen en/of staan
  • Overbelasting door overgewicht
  • Stress
  • Overpronatie: het doorzakken van de voetboog naar binnen tijdens het afwikkelen
  • Verkorte achillespees en/of kuitspieren
  • Langdurig staan op harde ondergrond

Wat kun je zelf doen tegen hielspoor?

Neem rust en doe rustig aan met sporten. Het is belangrijk om altijd schoenen of pantoffels te dragen (zie hieronder waar deze aan moeten voldoen) ook binnenshuis en vermijd het lopen op blote voeten. Het kan helpen om de peesplaat te masseren (eventueel door een balletje of flesje onder de voet te rollen). Heb je overgewicht, probeer dan af te vallen.

 

Blijven de klachten aanhouden maak dan een afspraak bij Loopvisie en laat je verder adviseren door een van onze orthopedisch technologen.
 

Gebruik steunzolen die helpen tegen hielspoor. Deze kun je nu zelf samenstellen in onze configurator en worden speciaal voor jou gemaakt a.d.h.v. jouw specificaties en wensen! 

Schoenadvies bij hielspoor

  • Draag geen platte schoenen, maar zorg voor hakhoogte! En dan bedoelen wij een hielheffing (verschil in dikte tussen de voorvoet en de hak van de schoen) tussen de 1,5cm en 3cm! Lees hier hoe je de hielheffing van je eigen schoenen na kunt meten.
  • Heb je te platte schoenen? Gebruik dan eventueel een losse hakverhoging. Vaak kun je deze kopen bij een drogisterij
  • Zorg voor schoenen met demping van de hak
  • Zorg voor een goede pasvorm, waardoor de voet steun krijgt
  • Zorg voor afwikkeling. Dit is de mate waarin de schoen kan rollen. Hoe meer de neus van de schoen omhoog staat, hoe beter de schoen kan rollen. Druk eens op de neus van de schoen terwijl je de hak op de grond houdt. Hoe makkelijker dit gaat, hoe slapper de schoen en hoe minder de schoenen helpen tegen hielspoorklachten.

Tips en weetjes bij hielspoor

  • Hielspoorklachten gaan niet over in 1 dag. Indien de adviezen trouw worden gevolg kun je resultaat merken na ongeveer 6 weken
  • Als de hielspoorklachten weg zijn, betekent dat niet dat je je niet meer hoeft te houden aan de adviezen. Overbelasting en bijvoorbeeld weer veel lopen op blote voeten of platte schoenen kunnen er voor zorgen dat de klachten weer terugkeren
  • Zorg voor een goede balans om zo de hielspoorklachten onder controle te houden

Klachtenwijzer

Achtervoet

Middenvoet

Voorvoet

Wat is hielspoor?

Over Loopvisie

Loopvisie is een erkend leverancier van medische hulpmiddelen. Door middel van vakkundig advies willen wij binnen de mogelijkheden van de orthopedische (schoen)technologie de beste oplossingen bieden op het gebied van voet-, loop,- en sportklachten. Binnen Loopvisie is er ruim 40 jaar ervaring in het maken van orthopedische voorzieningen en het geven van adviezen bij voet-, loop-, en sport gerelateerde klachten. Kennis die wij nu ook online delen om iedereen te helpen weer zorgeloos te kunnen bewegen!

Achtervoet